onsdag 29 december 2010

Broderad kudde

Jag broderade en kudde till min mor i julklapp. Av naturliga skäl kunde jag inte lägga ut den här på min blog tidigare, ifall hon skulle tjuvkika. Mönstret fann jag i ett gammalt nummer av Hemslöjden.

Mönstret är inspirerat av en brudkudde från 1700-talet. Den består av olika broderade smårutor och en stor ruta i mitten. Mönstren på de olika rutorna broderade jag med ullgarn av olika grovlek.
 
Tolv smårutor och en stor ruta i mitten gjorde jag. De olika motiven kopierade jag eller gjorde egna med inspiration från gamla broderier. På rutan i mitten broderade jag ett träd med min mors initialer BHD, Birgitta Hans Dotter.
Mellan varje ruta sydde jag in en bes av rött ylle. Alla rutor sydde jag ihop med vaxad lintråd. Vissa rutor fick applicationer med brodyr på, som hjärtat på bilden till vänster. I varje hörn sydde jag fast remsor av vadmal i olika färger.


Den färdiga kudden.

6 kommentarer:

  1. Håhå den där blev ju hur läcker som helst!

    SvaraRadera
  2. Jättefin blev den! Yllebroderi är roligt, även om jag inte har gjort några större projekt i den tekniken än :)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket :) Jag ska försöka mig på silkebroderi någon gång. Få se hur det kommer att gå...

    SvaraRadera