tisdag 11 januari 2011

Hätta av folklig typ A common people cap

Jag har lyckats slutföra ett projekt. En hätta av folklig typ. Ursprungsmönstret har jag fått av en kompis (tack Carin) det kommer från Halland. Jag har tittat på äldre bilder för inspiration främst bilder av Pehr Hillestöm.
 
I have managed to complete a project. A common people women cap. I got the pattern from a friend (thanks Carin) the pattern originates from Halland in Sweden. I've looked at old paintings for inspiration, mostly pictures of Pehr Hillerstöm.


 Mössan har jag sytt av ett tjockt bomullstyg med blocktryck på. Fodret är gjort av ett grövre linnetyg. Den är kantad med ett bomullsband och rosetten bak är av bomull med några procent acetat i (fuuusk, men det är svårt att hitta band som både har bra mönster och är gjort av korrekt material. Tips på mönstradeband i icke syntetiskt material mottages tacksamt) Den undre hättan är sydd av ett tunt bomullstyg med en handknypplad bomullsspets. Allt är sytt med vaxad vit eller svart linnetråd.
 I made the cap out of heavy cotton fabric with block prints on. It is lined with a rough linen cloth. The edges is lined with a cotton ribbon and the bow back is made of cotton with a few percent acetate (I know it is cheap, but goodtimefaire ribbons articles are hard to find. I somebody knows about any good suppliers it would be grand to know) The underlaying white cap is made of thin cotton and has the same shape as the cap itself. The lace is hand made bobbin of cotton.  All is hand stitch together with waxed white or black linen thread.
En målning och en skiss av Pehr Hilleström som jag inspirerats av.
A painting and a sketch of Pehr Hilleström a swedish painter.
 

2 kommentarer:

  1. Ah, en bindmössa! Respekt för att du gav dig på och gjorde en sådan. Om du vill ha en purjo/syntetfri rosett kan jag föreslå en av sidenband (enfärgat eller mönstrat), det tycks ha varit det vanligaste. Ex: http://www.digitaltmuseum.se/things/bindmossa/S-NM/NM.0084907A-B?pos=70

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet sidenband på hättan fick ju faktiskt den uslaste piga ha. Jag kanske skulle ha uttryckt mig bättre. Det jag har snöat in på är randiga band. Mönstrade och enfärgade sidenband går att få tag i men jag vill ha randiga. *gny*

    SvaraRadera