onsdag 6 oktober 2010

Marktenteri

Det är lika bra att skriva när inspiration finns.
Marketenteriet som syns på bild nedan, är den resande lilla rörelse som jag och Wolf tänker börja släpa med oss när vi bevistar olika 17/1800-tals fältevenemang.
Detta är embriot till det som komma skall. Under den kommande vintern ska vi sy, snickra och hantverka till marketenteriet.

Ett recept tänkte jag bidra med. Det kommer från The Experienced English Housekeeper For the Use and Ease of Ladies 1786 av Elizabeth Raffald.
 Kakorna blir hårda, knapriga och sockriga, en slags maräng fast ändå inte. Man kan minska på mängden socker, variera sockret. Allt jag gjort med detta recept är att översätta vikt och mått samt minska smetvolymen.
Med kakor av den här typen var det vanligt och man hade någon slags fyllning i. Bra, för just dessa blir nämligen ihåliga. Spritsa in sylt, frukt eller smörkräm, tryck ihop dem som en liten hamburgare. Klart!

(Namnet Chokladpuffar är direktöversatt, men jag tycker om namnet)

Chokladpuffar

Blanda 2,5dl socker
med 0,5 dl kakao
Vispa en äggvita till hårt skum
blanda sedan i socker/chokladblandningen.
Blanda smeten tills den är en tjock pasta.

Sockra ett papper och droppa smeten i sexpence
stora droppar.
Grädda dom i sakta ugnsvärme.

125 grader C i 45 min

Chokladpuffar


En bild från Markan med gäster.
...och en till med Wassamor och Fru Löfgren.

Detta utspelade sig sommaren 2010. Slaget vid Kvistrum, ett evenemang som arrangerades av Westgiöta Gustavianer och Munkedals kommun.

4 kommentarer:

  1. i like your blog also!!!!
    greetings marijke

    SvaraRadera
  2. Thanks! Soon I will try to write in english :-S

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg, underbara kläder och kakorna ska provbakas strax!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Jag får säga det samma. Jag älskar din rutiga halvylle klänning!

    SvaraRadera