måndag 25 oktober 2010

Vad som kommer på köpet när man syr en uniform.

Jag syr upp uniformer ibland på beställning (som jag skrivit om förut här). När jag har en beställning att sy till någon, så kommer jag genast på en hel massa roliga saker som jag vill sy till mig själv. Så har det alltid varit för mig och jag antar att det alltid kommer att vara så. Parallellt med den senaste uniformen jag sydde så råkade jag bli tre 1700-tals uppsättningar rikare. En har jag gett bort men de andra två har jag kvar. Få se vad som händer nästa gång jag ska sy en uniform.

Det jag sydde var...

Först en Robe à la polonaise i ett tyg som jag köpt för flera år sedan. Mönstret kommer från Janet Arnold's Patterns of fashion 1. Tyget är inte korrekt men det har broderade blommor som mönster och ger ett bra intryck. Den här klänningen sydde jag för att jag ville prova och sy en Robe à la polonaise. Alla "dolda" sömmar är sydda på maskin. Rosorna som jag dekorerade med är papprosor köpta på Panduro och doppade i kvistlack (det var den lack jag hade hemma) De blå banddekorationerna är av ett tyg som jag köpte för tjugo kronor på en lopp. Hyskor, hakar, övriga band och de två knapparna bakpå rumpan hade jag hemma sedan förut. Tyget till kjolen var också ett tyg jag hade hemma. Bården på kjolens volang och manchetterna på klänningen är dekorsöm sydd på maskin (fusk, fusk, ja, jag vet).

En hatt knypplade jag ihop på väg till Göteborg från Karlstad. Stommen är gjord av två tallriksunderlägg jag köpt för 1 kr st. Idén fick jag från denna fantastiska sida. MadameBerg
Här ser man lite av dekorationen. Tyvärr har jag inte några närbilder på dekoren för det här är den klänning jag gett bort. En sjal med volang hann jag visst också med att sy :)

En annan klänning jag sytt är min "Mamsell karamell". Jag känner mig som en karamell i denna klänning men trivs väldigt bra i den. Tyget är ett överkast jag hittade på Myrorna för 50 kr. Ripsbandet hade jag hemma. Dekorationen till hatten köptes på en annan loppis, tyget på och under hatten köptes på Värmland Operans utförsäljning. Stommen var tallriksunderlägg för 1 kr, inköpt samtidigt som till den andra hatten.
Rosa med tufsigt hår. Tyget är igentligen ganska äcklig, gjort av syntet och smälter av för hög värme (empirisk undersökning vid strykning), fast det ser ut som ett bra stubbtyg även på nära håll. Jag sydde jackan efter ett mönster i Britta Hammar och  Pernilla Rasmusens bok Kvinnligt mode under två sekler. Kjolen sydde jag efter eget huvud. Alla osynliga sömmar på maskin
 Falsk rumpa under. Den gjordes av gammalt lakanstyg som jag hade hemma och en slaktad kudde.
Med en lätt blasé min och närbild på hatten går jag vidare till den sista uppsättningen.

En pierriotjacka, den är gjord av ett siden tyg jag köpt på loppis för många år sedan (det kunde ni aldrig gissa va!). Mönstret kommer från Britta Hammar och  Pernilla Rasmusens bok Kvinnligt mode under två sekler. Knapparna på ärmarna är klädda av samma tyg som jackan, som knappkärna har jag använt knappämnen av mässing (rester av material kvar från min tid som knappmakare). Knapparna fram är också klädda med jacktyget, där använde jag färdiga knappstommar som kärna (...och ja, jag hade dom redan hemma). Fodertyg och spröt hade jag också i mina gömmor. Man kan se på bilden om man tittar noga, att jag inte har fållat klart jackan baktill. Det kommer... Den här jackan är helt sydd för hand. Lätt bara man kommer i gång. Svårare var det att klippa ut tyget och få en bra mönsterpassning. Tyget räckte precis, jag fick verkligen pussla.
Rumpan är den samma som förut. Kjolen är i siden gjord av en slaktad gammal liveklänning. Förklädet är också i siden men köpt på Värmland Operans utförsäljning (väldigt bra utförsäljning det där 50 kr/påse tyg, man fick packa påsarna själv). En liten hätta blev också till. Bandet som jag har runt midjan är av gammal mörkläggningsgardin från 40-talet, det tyget har jag fått av farmor.

2 kommentarer:

  1. Vad finns bilder på uniformerna du sytt? Eller menar du att klänningarna är uniformerna?

    SvaraRadera
  2. Uniformen jag menade hittar du bland äldre inlägg under rubriken,
    Uniform för Upplandsregement anno 1807 (förändringsmodell)

    SvaraRadera