torsdag 21 oktober 2010

Tunnrån av grädde

I dag var det dags att pröva ett nytt recept på rån från Cajsa Wargs hjälpreda. Jag valde Tunn-rån av sötgrädda. Av det här receptet blir det en smet och inte en deg som det blir när man gör Canel-rån.

Cajsas recept
Tunn-rån af söt grädda
Til et halft stop rätt tjock och söt grädda tages 20 lod hwtemjöl och ett halft skålpund riwfet socker; det gula skalet rifwes af 2 citroner, och alltsammans wispas wäl tilhopa, samt bakas sedan uti tunnråns-jernet; så snart de tagas utur jernet, läggas de på en kafla, hwaraf de blifwa formade. Om desse ej stå i warmt rum, så kunna de ej gömmas öfwer en dag, förr än de segna.
Först vispade jag grädde och mjöl till en slät smet. För att få grädde med liknande fetthalt som före separatorns tid tog jag 1/4 grädde och 3/4 mjölk. Jag gjorde en halv sats 2,4 dl mjölk och 0,85 dl grädde. Sedan tillsatte jag 106 g socker och skalet från en citron. Riv citronen på den finaste sidan av rivjärnet.
Blanda allt till en smet.
Smet
Pensla järnet med smör mellan varannan gräddning. Jag hade en skål med färdigsmält smör vid sidan om.
Pensling av järn.
Häll ut lagom med smet i rånjärnet.
Lagom med smet.
Grädda rånen i 30-60 sekunder på var sida. Lägg rånen att kallna över en kavel eller rulla dom till rör.
Rullade rån och rån lagda över en kavel.
Rånen avnjutes gärna med kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar