söndag 21 november 2010

Kapott igen

På en av alla mina loppisrundor hittade jag ett sofföverdrag från IKEA i 100% ull. Wolf föreslog att vi skulle sy en kapott. Vi har nämligen en vän som alltid fryser på reenactment och inte vill man att ens vänner ska frysa...
Mönstret är från tidigt 1800-tal och är inte det samma som den kapotten jag tidigare har sytt och skrivit om. Den här gången syr jag de "osynliga" sömmarna på maskin och de synliga för hand.







Kapotten bakifrån









Kapotten framifrån








Slaget ska fodras med bomull som jag ska impregnera med vax. Kapotten i övrigt ska fodras med bomull- eller linnelärft och ska sedan få träknappar.

4 kommentarer:

  1. Trevligt, är det ett militärt eller civilt plagg, eller både och? Av gamla bouppteckningar från 1700-1800-tal tycks kapprockar ha varit vanliga, är det samma sak som kapott mån tro?

    SvaraRadera
  2. Wolf sa att han endast hört kapott i militära sammanhang. Jag minns inte om jag hört capott ang civila plagg. Surtut brukar annars vara mer civilt. Kanske Kapprock är den civila varianten på Kapott. Tål att undersökas. När kommer du förbi och ritar av mönster förresten?

    SvaraRadera
  3. Bra fråga, jag och Gio kanske kikar förbi under veckan om det går bra?

    SvaraRadera