onsdag 3 november 2010

Cajsa Wargs Skålbröd

Idag var det dags att baka matbröd igen. Då jag känner mig lite trött på det vanliga brödet som jag brukar baka, tänkte jag försöka mig på att baka Cajsa Wargs Skålbröd. Receptet delade jag i sex för jag hade inte så mycket smör hemma och tolv limpor är för många att baka (jag gillar inte att frysa bröd). Degen räckte till ett stort bröd eller två mindre.

Skål-bröd
Til en kanna söt mjölk, som wärmes något mer än sommar.ljum, lägges litet fint stötta cardemummor och en half mark söt at deri smälta: häraf göres sedan en deg med 6 ägg och 9 eller 10 marker godt hwetemjöl, som förut bör för elden något wärmas: degen arbetas till des han släpper händerna, då lägges däruti 2 skedblad god tjock gäst, som inarbetas wäl i degen; sedan lämnas han tid att gäsa: när degen då uppbakas, knådas han på nytt: och bör man då hafwa i beredskap träskålar, som äro wärmde och wäl mjölade: i samma skål släppes så stort stycke deg, at skålen allenast blifwer half, och ställes sedan i et warmt rum at gäsa: när ugnen är då så warm, at et inlagt papper blir deraf gulbrunt, så mjölas bröd-spaden wäl och skålarne stjelpas sakta utur, den ena efter den andra, och införas straxk i ugnen; sedan alla bröden äro insatte, inslutes ugns-dörren, och då de i ugnen stått en tima så äro de bakade. Den som ej wil  hafwa dem i skålar, kan lägga dem på papper, som är med salt smör wäl smordt; men skola dock på samma sätt, som i skålar, stå at gäsa. Den som finner smak för sött bröd, kan lägga 16 lod socker i mjölken då hon wärmes, och äfwen anis om man behagar.
Jag började med att smälta 35 g smör, hällde på 4,5 dl mjölk och värmde allt till 37 grader C. Jag löste upp 15 g jäst med degvätskan, tillsatte 1 ägg, 1 tsk malen kardemumma, 1 tsk stött anis, 1 tsk salt (för att kompensera det förr salta smöret). Sist tillsatte jag 675 g vetemjöl (jag sparade lite till utbakningen). Degen fick jäsa i bunken 30 min. Eftersom jag inte orkade gå ner i källaren för att hämta en andra träskål (jag hade bara en uppe i lägenheten) fick brödet jäsa en andra gång på plåt med bakplåtspapper.
Brödet på jäsning

Jag gräddade brödet i mitten av ugnen i 200 grader C i 30 min.
Det färdiga brödet. Blev stort och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar