torsdag 4 november 2010

Örslev, en äldre variant av Tops

Jag har svarvat!!! Det är något jag inte har gjort sedan mellanstadiet och då endast en tjock klumpig ljusstake. mitt nya projekt är att börja tillverka örslevar och tandpetare, i silver med handtag i horn. Silvret tog jag ifrån ett ofärdigtställt spänne som inte blivit klart på tio år. Hornet fanns i garage efter div pipskaftsprojekt och annat. Som svarv använde jag en vanlig borrmaskin. För att vara den andra och tredje sak som jag svarvat i hela mitt liv blev jag riktigt nöjd med svarvningen. Speciellt när borrmaskinen hade en tendens att vobbla. Inte har jag några verktyg för att forma silver med heller, därför blev denna min första örslev något sned.
Bild på de båda skaft jag svarvat och örsleven. Till nästa gång ska jag köpa in tjockare silver.

Efter en dag kom jag på att skaft och sked inte passade ihop formmässigt. Silversleven fick ett nytt skaft som jag tycker passar bättre.
Jag svarvade en till örslev, denna gång helt i horn. Den blev något klumpig och stor, denna modell ska förfinas. En rasslig snörnål gjorde jag också av en hornflisa som blev över. Naturligtvis måste jag "bara putsa lite till" och ögat blev för tunt i kanterna. Sned och osymetrisk är den också, jag gjorde den aldrig klar. Fast den fick vara med på bild i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar